Στην Αβάνα της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα ο Μάριο Κόντε έχει παραιτηθεί από την αστυνομία και εργάζεται ως πωλητής παλαιών βιβλίων. Σε μια επίσκεψή του σε ένα παλαιό αρχοντικό έρχεται αντιμέτωπος με μια βιβλιοθήκη εκπληκτική, γεμάτη παλαιά βιβλία μεγάλης αξίας. Κατά τον έλεγχο των βιβλίων αυτών, ένα απόκομμα παλαιού εντύπου, το οποίο αναφέρεται σε μια παλαιά τραγουδίστρια του μπολέρο, του τραβάει την προσοχή. Κάτι μέσα του λέει, ότι έχει ξανακούσει αυτή την τραγουδίστρια. Κανένας, όμως, δεν φαίνεται να τη θυμάται. Παρακινημένος από κάποιο ένστικτο, κληρονομία από τη θητεία του στην αστυνομία, ο Μάριο Κόντε αποφασίζει να ερευνήσει το παρελθόν της τραγουδίστριας αυτής, που μοιάζει να εξαφανίστηκε από προσώπου γης. Η έρευνά του αυτή, όμως, θα τον φέρει αντιμέτωπο με καταστάσεις του παρελθόντος, τις οποίες πολλοί είχαν επιμελώς καταχωνιάσει και θα επιθυμούσαν να παραμείνουν εκεί.
Η υπόθεση αυτή εκτυλίσσεται στο σπουδαίο βιβλίο του Κουβανού συγγραφέα Λεονάρδο Παδούρα "ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΧΑΜΕΝΟ ΣΤΗΝ ΟΜΙΧΛΗ". Ο πρωταγωνιστής Μάριο Κόντε αποτελεί τον κεντρικό ήρωα του συγγραφέα σε αρκετά βιβλία του. Εδώ ίσως είναι το πρώτο βιβλίο, όπου ο Μάριο Κόντε πρωταγωνιστεί ως ιδιώτης και όχι ως αστυνομικός, όπως σε άλλα βιβλία του ίδιου συγγραφέα. Η ζωή του είναι παρόμοια με αυτή της πλειονότητας των Κουβανών μετά την πτώση της Ε.Σ.Σ.Δ., ήτοι παλεύει να επιβιώσει, εν προκειμένω αγοράζοντας και πουλώντας παλαιά βιβλία. Η μεγάλη κρίση, που έπληξε την Κούβα το πρώτο μισό της δεκαετίας του '90 έχει περάσει, χωρίς να έχει βελτιωθεί ιδιαίτερα το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων του νησιού αυτού, και έχει, μεταξύ άλλων, πλήξει και την ιδεολογία των περισσοτέρων Κουβανών, πράγμα, που βλέπουμε στις ιδεολογικής φύσεως συζητήσεις του Μάριο Κόντε με τους φίλους του.
Το προκομμουνιστικό παρελθόν της Κούβας έρχεται στο προσκήνιο. Η ανέμελη εποχή, όταν η Αβάνα διέθετε την καλύτερη νυχτερινή ζωή σε ολόκληρη την Αμερική, ανεβαίνει στην επιφάνεια μέσα από τις διηγήσεις ηλικιωμένων προσώπων, που τη γνώρισαν, ώστε να βρεθούν τα ίχνη της εξαφανισμένης τραγουδίστριας, η φωνή της οποίας μαγεύει το Μάριο Κόντε, ο οποίος αναρωτιέται, από ποιά στιγμή του παρελθόντος του τη θυμάται. Η αναπαράσταση του τότε έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη μουντή πραγματικότητα της σύγχρονης Κούβας, χωρίς σκοπός του συγγραφέα να είναι ο εξωραϊσμός του παρελθόντος. Επίσης, απουσιάζουν οι ευθείες βολές κατά του καθεστώτος της χώρας αυτής για την άσχημη κατάσταση της σημερινής Κούβας, αφού δεν είναι στις προθέσεις του συγγραφέα να ασκήσει κριτική στην πολιτική της χώρας του αλλά να παραστήσει, μέσα από την κεντρική ιστορία του, τη, συχνά τραγική, καθημερινότητα σε αυτό το νησί, αντίληψη, που συναντάμε και στη "ΒΡΩΜΙΚΗ ΤΡΙΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΒΑΝΑΣ", του Πέδρο Χουάν Γκουτιέρες.
Ο Λεονάρδο Παδούρα αποδεικνύεται, ότι είναι ικανότατος μάστορας της λογοτεχνίας. Η γλώσσα του βιβλίου ρέει υπέροχα, βοηθούμενη και από τη σπουδαία μετάφραση, ενώ οι χαρακτήρες του βιβλίου είναι ενδεικτικοί της σύγχρονης εποχής της Κούβας. Ο πιστός κομμουνιστής, που έχει αποχωρήσει από την εργασία του, επειδή αντελήφθη κάποιες ατασθαλίες, ο κυνικός καταφερτζής, που εμπορεύεται τα πάντα και αδιαφορεί για την πολιτική και την ηθική, ο έντιμος πολίτης, που προσπαθεί να επιβιώσει εμπορευόμενος παλαιά βιβλία, ο ηλικιωμένος δημοσιογράφος, που ζει με τις αναμνήσεις του έντονου παρελθόντος της νυχτερινής Αβάνας και ο ανάπηρος πιστός στρατιώτης του καθεστώτος, που αμφισβητεί τις αρχές, με τις οποίες γαλουχήθηκε, είναι πρόσωπα, που συναντώνται στη σημερινή Κούβα, και αγωνίζονται να ζήσουν είτε διαφυλάσσοντας την ηθική τους είτε αδιαφορώντας γι' αυτή.
Το βιβλίο υπόσχεται σπουδαίες στιγμές και μια πεζή αλλά ολοζώντανη εικόνα της σύγχρονης Κούβας, μακρυά από τα τουριστικά θέρετρά της και τις μεγαλόστομες απόψεις περί υπερήφανου κουβανικού λαού. Και μαγεύει αρκετά τον αναγνώστη, ώστε να περνάει σε δεύτερη μοίρα η αρκετά προβλέψιμη λύση του μυστηρίου, που αναζητεί ο πρωταγωνιστής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου