Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις με αφορμή το φόνο του μικρού Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου, περαν από την εμφάνιση μιας νεολαίας, που δεν έχει επαναπαυτεί στη γονεϊκή στοργή και τα υλικά αγαθά της εποχής μας και ευαισθητοποιήθηκε από το περιστατικό αυτο, κατέδειξαν και ένα σημαντικό πρόβλημα της σύγχρονης κοινωνίας μας, τουλάχιστον εκείνου του κομματιού της, που επιθυμεί να αυτοχαρακτηρίζεται ως σκεπτόμενο. Φυσικά, αναφέρομαι στα πρόσφατα περιστατικά στην Πάτρα και τη Λάρισσα, όπου μια μερίδα πολιτών αποφάσισαν να υπερασπιστούν τις περιουσίες τους και επιτέθηκαν στους κουκουλοφόρους καταστροφείς.
Θα ήταν εκτός πραγματικότητας να ισχυριστεί κανείς, ότι, τουλάχιστον στην περίπτωση των Πατρών, δεν υπήρξαν ακροδεξιά στοιχεία, όπως χρυσαυγίτες, ομάδα Καλαμπόκα και λοιπά συμπαρομαρτούντα. Είναι, επίσης, εσφαλμένο να στηρίζει μια πόλη και, γενικά, η κοινωνία τις ελπίδες της στους ακροδεξιούς για να σταματήσουν τα όποια επεισόδια, για να μην πω δεν είναι καθόλου υγιές.
Ωστόσο, εκείνο, που με θλίβει, είναι η ισοπεδωτική λογική, που κυριάρχησε κατά το σχολιασμό των επεισοδίων της Τρίτης στην Πάτρα. Το μεγαλύτερο μέρος των συμβατικών Μ.Μ.Ε. έσπευσε να χαρακτηρίσει όσους αντέδρασαν στις καταστροφές των κουκουλοφόρων ως χρυσαυγίτες ή, τουλάχιστον, συμπαθούντες. Λάδι στη φωτιά έριξαν, είναι αλήθεια, τόσο ο Νομάρχης Αχαΐας, κ. Κατσικόπουλος, όσο και ο Δήμαρχος Πατρών, κ. Φούρας. Αμφότεροι έβαλαν στο ίδιο τσουβάλι ακροδεξιούς και αμυνόμενους πολίτες, που απλά επιθυμούσαν να προστατέψουν τις περιουσίες τους. Κάποια στιγμή ο κ. Νομάρχης διευκρίνισε, ότι δεν είναι όλοι οι αντιδρώντες στους κουκουλοφόρους ταραχοποιούς ακροδεξιοί αλλά το κακό είχε γίνει. Το Διαδίκτυο πήρε φωτιά και από τη δήλωση του κ. Νομάρχη Αχαΐας έμεινε μόνο η αποστροφή περί ακροδεξιών. Την υπόλοιπη την έφαγε το σκοτάδι, με ευθύνη, βεβαίως, του αμετροεπούς κ. Νομάρχη Αχαΐας.
Προσωπικά, δεν αρνούμαι, όντας κάτοικος Πατρών, ότι στην πόλη αυτή δραστηριοποιούνται κάποιες ακροδεξιές ομάδες, με αφορμή και την ύπαρξη 3.500, με επιεική προσέγγιση, μετανάστες από το Αφγανιστάν, το Σουδάν, τη Σομαλία κ.λπ. χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα, στους οποίους έχουν επιχειρήσει τον τελευταίο καιρό κάποιες επιθέσεις. Και κανένας δεν ξεχνά τις ακροδεξιών αποχρώσεων ομάδες, που έδρασαν στις αρχές της δεκαετίας του '90, με αποκορύφωμα τη δολοφονία του καθηγητή Νικολάου Τεμπονέρα.
Ωστόσο, αυτή είναι ένα μικρό μόνο μέρος της πραγματικότητας. Είναι γεγονός, ότι οι καταστροφές στην Πάτρα ήταν περιορισμένες, ωστόσο το βράδυ της Τρίτης κανένας δεν ξέρει, αν θα ήταν μεγαλύτερες χωρίς την αντίδραση, που προαναφέρθηκε. Το μεγαλύτερο μέρος των αντιδρώντων πολιτών ήταν απλοί καταστηματάρχες και εν γένει πολίτες, που θέλησαν να προστατεύσουν τις περιουσίες τους. Εντάξει, δεν αμφισβητειται, ότι παρεισέφρυσαν πατενταρισμένοι ακροδεξιοί, οι οποίοι κατεδίωξαν και σε αρκετές περιπτώσεις έδειραν τους κουκουλοφόρους και, δυστυχώς, όσους διαμαρτύρονταν ειρηνικά για το θάνατο του Αλεξάνδρου Γρηγορόπουλου.
Σημαίνει, όμως, αυτό, ότι το σύνολο των αντιδρασάντων ήταν ακροδεξιοί ή έστω συμπαθούντες την ακροδεξιά; Θεωρώ αυτή την άποψη υπεραπλουστευτική και πέρα από την πραγματικότητα μιας πόλης, όπου ένας αντιδήμαρχος είναι παλαιστινιακής καταγωγής, αρκετοί αλλοδαποί δραστηριοποιούνται επαγγελματικά, χωρίς να προκαλούν ρατσιστική αλλεργία και αλλοδαποί μαθητές σηκώνουν άφοβα την ελληνική σημαία στις εθνικές επετείους χωρίς αποδοκιμασίες από ελληναράδες. Συμφωνώ, ότι η ύπαρξη ακροδεξιών οργανώσεων δεν αποδοκιμάζεται ανοικτά, πλην, όμως, η πρόσφατη απαράδεκτη ρατσιστική προκήρυξη, που πέταξαν άγνωστοι ακροδεξιοί στην πόλη με αφορμή τους παραπάνω πρόσφυγες όχι μόνο δεν υποστηρίχτηκε αλλά και λοιδορήθηκε από το σύνολο των τοπικών Μ.Μ.Ε.
Πέρα από αυτά, όμως, είναι θλιβερό να στιγματίζονται ως φασίστες, ακροδεξιοί και με ό,τι άλλο μπορεί να αντλήσει κανείς από το πλούσιο λεξιλόγιο της γλώσσας μας, όσοι διαφώνησαν με τις ακρότητες των ημερών αυτών.Ελάχιστοι αντέδρασαν αρνητικά στις πορείες των μαθητών και εν γένει νέων ανθρώπων, απεναντίας οι περισσότεροι τους χειροκρότησαν. Το πρόβλημα ξεκίνησε, όταν οι γνωστοί-άγνωστοι άρχισαν τα γνωστά γνωστότατα τερτίπια τους, ήτοι βανδαλισμούς, πετροπόλεμο κ.λπ. Δεν με ενδιαφέρει, αν ανάμεσά τους υπάρχουν και ασφαλίτες, που επιθυμούν, έτσι, να καταστήσουν επιτακτική την αυστηρότερη αστυνόμευση της ζωής μας, διότι, όταν ξεσηκώνεις τον κόσμο σε διαδήλωση, τότε οφείλεις και να τηρείς κάποιους στοιχειώδεις κανόνες οργάνωσης. Τα περί αυθόρμητης διαδήλωσης τα προσπερνάω όχι διότι δεν τα πιστεύω αλλά διότι απλούστατα προδίδουν μια προσπάθεια απόσεισης πάσης ευθύνης για τα όποια επεισόδια, φρούτο γνώριμο στη χώρα, όπου φταίνε όλοι οι άλλοι αλλά όχι εμείς. Ακούσατε ποτέ σε πορεία του Κ.Κ.Ε. να δημιουργήθηκαν επεισόδια; Η περιφρούρηση των πορειών του Κ.Κ.Ε. είναι παροιμιώδης. Δεν θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση;
Δυστυχώς, οι πρόσφατες κινητοποιήσεις ανέδειξαν ένα άκαμπτο τρόπο σκέψης, όπου όποιος δεν αποδεχόταν ακόμα και τις παρεκτροπές των ημερών αυτών, δικαιολογημένων, κατά τους τιμητές των κουκουλοφόρων, χαρακτηριζόταν αυτόματα βολεμένος και φασίστας. Προφανώς στον κόσμο των οπαδών της εξέγερσης δεν υπάρχει μέση λύση παρά μόνο τα άκρα. Όποιος δεν είναι μαζί μας, είναι εναντίον μας. Η επίκληση αγώνων αιώνων και του αίματος, που χύθηκε σε αυτούς, χρησιμοποιήθηκε κατά κόρον, με προτίμηση στη Γαλλική Επανάσταση αλλά και απόκρυψη του γεγονότος, ότι την εποχή της Τρομοκρατίας η Γαλλική Επανάσταση έχασε πολλούς από τους οπαδούς της, προετοιμάζοντας το έδαφος για την απολυταρχία του Ναπολέοντα. Ο φανατισμός αρκετών υποστηρικτών των ταραξιών απλά όξυνε περισσότερο τα πνεύματα. Αλλά κανείς δεν την καταδίκασε. Και λησμονήθηκε, ότι ο φανατισμός είναι επιζήμιος όποιος και αν τον εκφράζει.
Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις, λοιπόν, πέρα από την δυσαρέσκεια για τη σημερινή ζωή στην Ελλάδα, που εξέφρασαν, και κατέδειξαν την ανάγκη για ριζικές αλλαγές, θεωρώ, ότι θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα καλό παράδειγμα για τη σωστή διαχείριση μιας κινητοποίησης εις τρόπον, ώστε αφενός να μην προκληθούν παρατράγουδα, που θα τη σπιλώσουν αφετέρου να μην μετατραπεί σε στείρα χειραγώγηση. Αρκεί να κρίνουμε ψύχραιμα τα γεγονότα των τελευταίων ημερών. Και, κυρίως, να αποβάλουμε τη μονόπλευρη θεώρηση των πραγμάτων. Αρκεί να το προλάβουμε, προτού ξεσπάσουν νέα παρεμφερή επεισόδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου