Δημοφιλείς αναρτήσεις

Πέμπτη 3 Ιουλίου 2008

Σπρώχνοντας περισσότερο κόσμο στις φυλακές

Όταν ψηφίστηκε ο Ν.2408/1996, σκοπός του ήταν, μεταξύ άλλων, η αποσυμφόρηση των ελληνικών φυλακών από κρατουμένους για παραβάσεις, για τις οποίες είχαν καταδικαστεί σε μικρές ποινές φυλάκισης, ήτοι σε μικρότερες των τριών ετών, στην περίπτωση, που είχαν συμπληρώσει ποινές φυλάκισης, που υπερέβαιναν του έξη μήνες. Αντί, λοιπόν, να υποχρεώνεται ο καταδικασθείς να εκτίσει μια μικρή ποινή, μπορούσε να καταβάλει ένα ποσό και να μην εκτίσει την ποινή του. Το ποσό αυτό αρχικά, δυνάμει της ΑΥΟΔικ 134423α της 8.12.1992 (Φ.Ε.Κ. Β’ 11/20.1.1993), είχε οριστεί στις χίλιες πεντακόσιες έως είκοσι χιλιάδες δραχμές για τα πλημμελήματα και στις επτακόσιες έως χίλιες πεντακόσιες δραχμές για τα πταίσματα. Με την είσοδο του ευρώ στη ζωή μας, τα ποσά αυτά μετετράπησαν σε 4,40 έως 59 ευρώ για τα πλημμελήματα και 2,10 έως 15 ευρώ για τα πταισματα. Αργότερα, τα κατώτατα όρια αναπροσαρμόστηκαν στα 5 και 3 ευρώ, αντίστοιχα.
Αίφνης, εξεδόθη η υπ’ αριθμ. ΥΑ 50492/2008 (ΦΕΚ Β΄ 1112/13.6.2008), με την οποία τα όρια απογειώθηκαν. Συγκεκριμένα, για τα πλημμελήματα το ποσό αναπροσαρμόστηκε στα 10 έως 60 ευρώ και για τα πταίσματα στα 5 έως 20 ευρώ.
Φυσικά, η διαφορά είναι οφθαλμοφανής και θα υπάρχει, πλέον σημαντική δυσκολία των καταδικασθέντων να καταβάλουν τα ποσά της εξαγοράς της ποινής τους. Φανταστείτε ότι έχουμε ένα κατηγορούμενο για μια Χ παράβαση, ο οποίος καταδικάζεται σε ποινή φυλάκισης ενός μηνός. Με το προηγούμενο καθεστώς, ο εν λόγω καταδικασθείς, αν είχε υπερβεί το όριο των έξη μηνών φυλάκισης από προηγούμενες τελεσίδικες καταδικαστικές αποφάσεις, θα κατέβαλε το ποσό των 300 ευρώ και θα ήταν ελεύθερος. Τώρα, θα κληθεί να καταβάλει το ποσό των 600 ευρώ. Και αν η ποινή φυλάκισής του είναι μεγαλύτερη, μπορείτε να φανταστείτε τι θα κληθεί να πληρώσει.
Θα πει κάποιος ότι υπάρχει και η δυνατότητα να ζητήσει τη μετατροπή της ποινής του σε παροχή κοινωφελούς εργασίας, αν δεν μπορεί να πληρώσει το ποσό της ποινής του. Ναι, αν α) βρει δημόσια υπηρεσία, κυρίως Δήμο, που να δέχεται καταδικασμένους σε παροχή κοινωφελούς εργασίας και β) δεν ανήκει στην κατηγορία των αλλοδαπών από τρίτες χώρες, ήτοι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, δηλαδή, των Ελλήνων μουσουλμάνων και των Ρομά. Αναφέρω αυτές τις περιπτώσεις γιατί αφενός οι οργανισμοί του Δημοσίου ή οι Ο.Τ.Α., που έχουν τη δυνατότητα να επιτρέψουν σε καταδίκους να εκτίσουν την ποινή τους κατά τον τρόπο αυτό, είναι ελάχιστοι, αφετέρου, αν έχετε κάποιο υπόδικο, που ανήκει στις τρεις κατηγορίες, που ανέφερα παραπάνω στη δεύτερη περίπτωση, βρείτε κάποια δημόσια υπηρεσία ή Ο.Τ.Α. και τους ρωτήσετε, αν θα δεχθούν το πρόσωπο αυτό για παροχή κοινωφελούς εργασίας, θα εισπράξετε αρνητική απάντηση. Και μην εκπλαγείτε, αν εισπράξετε αρνητική απάντηση σε περίπτωση, που ο υπόδικος δεν υπάγεται στις παραπάνω περιπτώσεις, αφού δεν υπάρχει ο κατάλληλος εποπτικός μηχανισμός για την τήρηση του σπουδαίου αυτού μέτρου.
Δεν θα ήταν σωστό να κατηγορήσω τους εμπνευστές αυτής της απόφασης για προσπάθεια να επιβάλουν ένα εισπρακτικό μέσο, διότι δεν έχω τέτοια ένδειξη. Ωστόσο, όταν βοά η επιστημονική κοινότητα και έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι ο εγκλεισμός σε φυλακές όχι μόνο δεν βοηθάει τον κρατούμενο να παύσει να τελεί αξιόποινες πράξεις αλλά του στρώνει ουσιαστικά το δρόμο, ώστε να τελέσει εκ νέου αδικήματα και, επίσης, οι περισσότερες φυλακές της χώρας έχουν τη στιγμή αυτή περισσότερους κρατουμένους απ’ όσους χωρούν (ενδεικτική είναι η περίπτωση των φυλακών Κομοτηνής, οράτε www.xronos.gr/reportage/detail.php?ID=34474 ), μέτρα, όπως αυτό της αύξησης των ορίων εξαγοράς των ποινών, που μετατρέπονται σε χρηματικές, το μόνο, που σίγουρα επιτυγχάνουν, είναι ο εγκλεισμός περισσότερων προσώπων στις ήδη ασφυκτικά γεμάτες ελληνικές φυλακές με ό,τι δυσμενές αυτό συνεπάγεται.

9 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μάλλον διαφωνώ. Στα πλημμελήματα υπάρχει γενική ατιμωρησία, αφού με λευκό ποινικό μητρώο δίνεται σχεδόν πάντοτε αναστολή εκτελέσεως. Έτσι, στην Ελλάδα κανείς δεν τιμωρείται την πρώτη φορά που σκοτώνει κατά λάθος, πλαστογραφεί, κλέβει, δέρνει κάποιον κ.λπ., αρκεί να μην το παρακάνη και η πράξη να είναι κακουργηματικού χαρακτήρα. Τα δικαστήρια μάλιστα αρκούνται στην σχετική δήλωση του κατηγορουμένου ότι έχει λευκό ποινικό μητρώο, εφόσον η άθλια διοικητική υποστήριξη του έργου τους δεν τους επιτρέπει να έχουν γνώση του ποινικού μητρώου σε κάθε υπόθεση που εκδικάζουν. Η μετατροπή συνεπώς αφορά περιπτώσεις όπως τους φυγόδικους ή τους υπότροπους, όχι τον παρόντα κατηγορούμενο που παρανόμησε για πρώτη φορά. Και εκεί όμως, η (κακή) πρακτική των δικαστηρίων είχε τυποποιήσει το ποσό της μετατροπής στο ελάχιστο των 5 ευρώ, είτε δικαζόταν επιχειρηματίας είτε λαθρομετανάστης. Το πρόβλημα εδώ δεν είναι τόσο το ποσό της μετατροπής, όσο η προσαύξηση 92$ (!) που επιβάλλεται υπέρ τρίτων. Και πάλι δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις από τον διπλασιασμό: κανείς δεν υποχρεούται να τα καταβάλη αυθημερόν, αλλά μπορούν να βεβαιωθούν στο ΑΦΜ του και να τα πληρώνη με δόσεις. Σιγά τα αίματα δηλαδή.

Και κάτι ακόμα: η αποσυμφόρηση των φυλακών δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός. Σκοπός είναι η απονομή της δικαιοσύνης. Οι κρατούμενοι κατηγορούνται όλοι για κακουργήματα , όχι για παραβάσεις του ΚΟΚ. Και ναι, ας είμαστε υπεύθυνοι: οι φυλακές μας είναι γεμάτες και πρέπει να χτίσουμε και άλλες.

Αθ. Αναγνωστόπουλος

περιούσιος είπε...

Αθ. Αναγνωστόπουλε, καμμία αντίρρηση περί της ανάγκης να κατασκευαστούν και άλλες φυλακές. Όμως, δεν θα ήταν προτιμότερο να προλαμβάνεται το κακό; Έστω ότι είναι λίγο δύσκολο αυτό να γίνει, οπότε πάμε παρακάτω. Αν, τυχόν, δηλώσω στη δίκη ότι έχω λευκό ποινικό μητρώο, ενώ δεν έχω, τότε η Εισαγγελία μπορεί ευχερώς να διαπιστώσει, αν είπα την αλήθεια, οπότε, αν δει ότι είπα ψέμματα, τότε απλά θα μπορέσει να ασκήσει ποινική δίωξη για ψευδορκίαή ψευδή ανώμοτι κατάθεση. Αυτό στην επαρχία, βέβαια, διότι στην Αθήνα συμβαίνει αυτό, που αναφέρεις αλλά και εκεί δεν έχουμε νόμους, που οδηγούν στην ατιμωρησία αλλά κακή διοικητική υποστήριξη του έργου της Εισαγγελίας. Περαιτέρω, στην Ελλάδα, αν τελέσω την ανθρωποκτονία από αμέλεια, τότε όχι μόνο μπορώ να κρατηθώ προσωρινά, σύμφωνα με πρόσφατη διάταξη, αλλά, επίσης, η έφεσή μου κατά της, τυχόν, καταδικαστικής αποφάσεως μπορεί να μην έχει αναστέλλουσα δύναμη. Ακόμα, αναφορικά με τα λοιπά αδικήματα, που αναφέρεις, αν καταδικαστώ πρώτη φορά και έχω λευκό ποινικό μητρώο, τότε ούτε εκτίω ποινή ούτε πληρώνω τη μετατροπή της. Αν, όμως, το ξανακάνω, τότε θα πληρώσω. Και εδώ ερχόμαστε σε όσα είπα, ότι, δηλαδή, δε βλέπω σε τι θα βοηθήσει η αύξηση των κατωτάτων ορίων μετατροπής μιας ποινής. Αναφορικά με την μη καταβολή αυθημερόν του ποσού, μπορώ να σου πω ότι ισχύει αυτό, που λες, ότι, δηλαδή, μπορεί ο καταδικασθείς να πληρώσει και αργότερα, συνήθως μετά από 10 ημέρες. Και πάλι, όμως, η αύξηση των ποσών μετατροπής οδηγεί τους λιγότερο προνομιούχους οικονομικά εγκληματίες στη φυλακή με μαθηματική ακρίβεια. Και αναρωτιέμαι, αν είναι Δικαιοσύνη να κλείνεις όσο το δυνατό περισσότερο κόσμο στη φυλακή.

περιούσιος είπε...

"ανωμοτί" ήθελα να γράψω.

Ανώνυμος είπε...

Ο λογος καταδυκνιει ατομο με γνωση του αντικειμενου.Ο ιερεας που προσπαθει με το υστεριμα των ενοριτων του να αποφυλακισει οικονομικα αδυνατους ειμαι σιγουρη πως γνωριζει οτι το εργο του εγινε ποιο δυσκολο ,για να γεμισει τα ταμεια του ΑΛΟΓΟΜ.... Αληθεια και για τις προσφορες των Ελληνων πολιτων προς τους πυροπληκτους τηςΗΛΕΙΑΣ,και μεταλαχθηκαν σε προσφορες στο ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΩΝ,και εκει δεν βλεπεις σκοπιμοτητα? ΜΑΛΛΟΝ ΟΛΑ ΚΑΛΑ ΓΙΑ ΣΕΝΑ.

Ανώνυμος είπε...

Υπαρχουν στην προηγουμενη αναρτηση σχολιου μου 3ορθογραφικα λαθει που δεν περιποιουν τιμη σε μενα.Ζητω κατανοηση μια και ειμαι αρκετα νεα στο ΣΠΟΡ.

zalmoxis είπε...

Τα ποσά μετά και την αναπροσαρμογή τους συνιστούν μέτρο:
i. Εισπρακτικό (ο κρατικός προϋπολογισμός πάει κατά διαόλου).
ii. Ταξικό (ο έχων πληρώνει, ο μη έχων εγκλείεται).
iii. Αντικοινωνικό. Είμαι και εγώ υπέρ της προσφοράς στο σύνολο. Διαβάζουμε κάθε τόσο στις εφημερίδες για "νονούς" και "πληρώνοντες κατέχοντες" του υποκόσμου που διάγουν στη φυλακή βίο ανάλογο ενός ένοικου σε ξενοδοχείο 5 αστέρων. με τις κόκες του, τα πούρα του, τα "τσίβας" του, τους υποτακτικούς του και τα γουσουφάκια του. Καλύτερα να πάει να μαζεύει πέτρες και κοτρώνες να φτιάξει κανένα λιμενοβραχίονα σε νησιά της άγονης, να καθαρίσει τίποτε δάση από σκουπίδια, να καθαρίσει τίποτε φρεάτια πριν τα πρωτοβρόχια. Αλλιώς, γιατι να τον τρέφουμε εμείς οι φορολογούμενοι;

περιούσιος είπε...

@taspa

Καλώς ήλθες στο ταπεινό μου ιστολόγιο! Σίγουρα το έργο του πατρός Γερβασίου θα γίνει δυσκολότερο τώρα με την έμπνευση, άγνωστο τίνος, να αυξηθούν τα κατώτατα όρια των τιμών για την εξαγορά μιας ποινής. Αυτό με τα χρήματα των Ελλήνων πολιτών (και όχι μόνο αυτών, οφείλω να πω) για τους πυρόπληκτους της Ηλείας δεν το κατάλαβα απόλυτα. Σε ποια περίπτωση δε βλέπω σκοπιμότητα και είναι όλα καλά για μένα; Μπορείς να μου το εξηγήσεις, σε παρακαλώ; Αναφορικά με τα ορθογραφικά λάθη, που λες, δεν υπάρχει πρόβλημα, ο γράφων έχει τσακίσει τα νεύρα όσων το διαβάζουν άπειρες φορές με τους σολοικισμούς και τους βαρβαρισμούς μου.

@zalmoxi

Θα χαρακτήριζα το μέτρο εισπρακτικό, αν το ποσό, που έμπαινε στον κρατικό κορβανά από αυτό, ήταν υπολογίσιμο, πλην, όμως, μάλλον είναι περισσότερα τα χρήματα από τις κλήσεις της Τροχαίας (που δεν τις βρίσκω απόλυτα άδικες για ένα λαό, που θυσιάζει αβέρτα κόσμο ετησίως στο Μολώχ της ασφάλτου) παρά από τις εξαγορές των ποινών. Σαφώς και είναι ταξικό το μέτρο, αφού τα κατώτερα οικονομικά στρώματα δεν έχουν, συνήθως, τα απαραίτητα χρήματα για την εξαγορά των ποινών τους. Συμφωνώ, επίσης, ότι το μέτρο αυτό είναι αντικοινωνικό αλλά η κοινωνική προσφορά ως μορφή μετατροπής μιας ποινής, όπως έγραψα και στο σχετικό άρθρο, βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα. Θα ήταν προτιμότερη, πάντως, από τον εγκλεισμό σε μια φυλακή ή την καταβολή χρηματικού ποσού. Τώρα για τους διάγοντες βίο πολυτελή στις φυλακές θα μου επιτρέψεις να σου πω ότι η φυλακή είναι φυλακή ακόμα και αν καπνίζεις ελεύθερα τα πούρα σου και απολαμβάνεις τα γιουσουφάκια σου. Τι να τις κάνω τις ανέσεις στο κελλί μου, αν πρέπει να τηρώ ωράριο, το οποίο έχουν επιβάλει άλλοι για μένα και δεν είμαι ελεύθερος; Πάντως, σε κάποιους εγκληματίες θα έκαναν καλό οι προτάσεις σου περί καθαρισμού των δασών κ.λπ. Και στο κράτος ακόμα περισσότερο καλό!

Pellegrina είπε...

Aγνοώ το θέμα και να μην κάνω την έξυπνη (πάντως ό,τι ειναι σε βάρος των φτωχών εννοείται με βρίσκει αντίθετη), αλλά να κάνω μια τρελή ερώτηση, μια και ξύπνησα με κεφάκια: Γιατί τόσοι πολλοί άνθρωποι "υποπίπτουν" τόσο εύκολα σε παραβατική συμπεριφορά; τόσο δύσκολο τους ειναι να το αποφύγουν; Εγώ ας πούμε δεν νιώθω περιορισμένη, γενικά είμαι αρκετά ανεξάρτητη στη ζωή μου και κάνω πολλά πράγματα που μου αρέσουν (όντας αξιοπρεπώς φτωχη), αλλά ποτέ δεν χρειάστηκε να κάνω την παραμικρή παρανομία και φροντίζω πάντα να μην κάνω, για τον απλούστατο (και εγωιστικότατο) λόγο ότι η ζωή είναι πολύ μικρή για να τη σπαταλάμε στα διακστήρια. Ειλικρινά, δεν το καταλαβαίνω, έχει μελετηθεί; Ή θεωρείται φυσικό;

περιούσιος είπε...

@pellegrina

Στην ημεδαπή νομίζω ότι είμαστε ακόμα πολύ χαμηλά σε ό,τι αφορά το δείκτη εγκληματικότητας, χαμηλότερα απ' ό,τι σε όλη την Ε.Ε. Βέβαια, για όσους έζησαν παλαιότερα, η ζωή μας δεν είναι το ίδιο ασφαλής με παλαιά. Τώρα, αναφορικά με τους λόγους, για τους οποίους κάποιος διαπράττει κάποια παράβαση, έχω διαβάσει ότι για την παραβατικότητα φταίει αφενός η ατιμωρησία, που τέινει να γίνει κανόνας στη χώρα μας, αφετέρου, όταν μιλάμε για ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες, όπως οι Ρομά ή οι τοξικομανείς, η περιθωριοποίηση και η έλλειψη επαγγελματικών και γενικά κοινωνικών διεξόδων. Παρατηρώ, λόγω της δουλειάς μου και του γεγονότος ότι ζω στην επαρχία, ότι υπάρχουν συγκεκριμένα πρόσωπα, τα οποία έχουν 4-5 δικαστήρια ετησίως για διάφορες παραβάσεις, από Κ.Ο.Κ. έως κλοπές. Συνήθως, είναι χαμηλού βιοτικού επιπέδου και αυτό ακριβώς είναι η κυριότερη αιτία για την παραβατικότητά τους. Προφανώς δεν είναι φυσιολογικό ένας άνθρωπος να τελεί εγκλήματα αλλά υπάρχουν πολλές αιτίες, πέρα από αυτές, που ανέφερα παραπάνω, που τον οδηγούν στο έγκλημα. Τέλος, εσύ μπορεί να είσαι ολιγάρκης στη ζωή σου, γιατί έτσι έχεις μάθει αλλά ο τρίτος, που στερείται βασικών αγαθών, μπορεί να μην το δει έτσι και να διαπράξει κάποιο αδίκημα. Δεν το θεωρώ αυτό φυσιολογικό αλλά σου λέω πως σκέφτονται μερικοί.