Εκπλήσσεται κανείς για την τρίμηνη αποβολή της χώρας μας από το Πρωτόκολλο του Κιότο; Μάλλον πολλοί, διότι πρόκειται για μια είδηση, η οποία δεν έκανε το γύρο των τηλεοπτικών σταθμών της χώρας μας, όπου κυριαρχούν το Σκοπιανό (εδώ δεν έχω αντίρρηση), η υπόθεση Ζαχόπουλου(ως προς το σκέλος των ευθυνών δε διαφωνώ), οι επιπόλαιες κουβέντες του Ριβάλντο και η απόφαση του CAS, οι καυγάδες του κ. Κούγια με την κα .Βατίδου και τα κουτσομπολίστικα νέα (έστω και αν αρκετά κανάλια αποφεύγουν να ασχολούνται μόνο με αυτά).
Κι, όμως, η αδυναμία, σκόπιμη ή όχι δεν ενδιαφέρει, της χώρας μας να συστήσει αξιόπιστους μηχανισμούς μετρήσεως των εκπομπών, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου είχε επισημανθεί εδώ και καιρό από την αρμόδια Επιτροπή του Ο.Η.Ε. για την κλιματική αλλαγή, πλην, όμως, η ελληνική κυβέρνηση ουδέν έπραξε προς σύσταση μηχανισμών, που δεν θα δημιουργούσαν ερωτήματα.
Και επειδή τίθεται το ερώτημα τι, ακριβώς, είναι το Πρωτόκολλο του Κιότο, θα επισημάνω ότι πρόκειται για ένα νομοθέτημα, στόχος του οποίου είναι να ελέγξει τις εκπομπές, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και, συγκεκριμένα, έξη αερίων του θερμοκηπίου, ώστε η εκπομπή τους να μειωθεί κατά ποσοστό 5,2% για τη χρονική περίοδο 2008-2012, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Προηγήθηκε η Σύμβαση-Πλαίσιο για τις Κλιματικές Αλλαγές, που είχε υπογραφεί τον Ιούνιο του 1992 στη Διάσκεψη του Ρίο και την οποία η Ελλάδα κύρωσε με το Νόμο 2205/1994 και την έθεσε σε ισχύ από τις 2.11.1994 (Φ.Ε.Κ. Α, αρ. 138/1994). Σκοπός της εν λόγω Συμβάσεως είναι «η σταθεροποίηση των συγκεντρώσεων των αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, σε επίπεδα τέτοια ώστε να προληφθούν επικίνδυνες επιπτώσεις στο κλίμα από τις ανθρώπινες δραστηριότητες».
Η Ελλάδα μαζί με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψε το Πρωτόκολλο του Κιότο το 2002. Κατά τον τρόπο αυτό, το Πρωτόκολλο αυτό κατέστη μέρος της κοινοτικής νομοθεσίας. Περίπου 141 χώρες το έχουν υπογράψει, χωρίς σε αυτές να συμπεριλαμβάνονται οι Η.Π.Α. και η Κίνα. Σε ισχύ ετέθη στις 16 Φεβρουαρίου του 2005.
Η μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου αποτελεί ένα από τους στόχους του Πρωτοκόλλου. Μπορεί, όμως, μια χώρα, που το έχει υπογράψει, να χρησιμοποιήσει κάποιον από τους λεγόμενους «ευέλικτους μηχανισμούς» του Πρωτοκόλλου, ήτοι α) να διαπραγματευτεί το δικαίωμα εκπομπών, δηλαδή, εάν έχει επιτύχει μείωση των εκπομπών μεγαλύτερη από τους αρχικούς στόχους του Πρωτοκόλλου, να μεταβιβάσει αυτή την επιπλέον μείωση σε χώρα, που αδυνατεί να επιτύχει την προβλεπόμενη γι’ αυτή μείωση, β) να δημιουργήσει ένα μηχανισμό καθαρής ανάπτυξης, ήτοι μέσω κινήτρων, που θα παρέχονται στις ανεπτυγμένες χώρες, αυτές να χρηματοδοτήσουν προγράμματα για τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου στις αναπτυσσόμενες χώρες και γ) αν πρόκειται για χώρες, που έχουν ήδη υπογράψει το εν λόγω Πρωτόκολλο, να εφαρμόσουν κάποια προγράμματα από κοινού για την αντιμετώπιση του φαινόμενου του θερμοκηπίου.
Κάθε χώρα έχει διαφορετικό στόχο αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου. Ήτοι για την Αυστρία προβλέπεται ότι μέχρι το 2010 θα πρέπει να έχει μειώσει τις εκπομπές της σε ποσοστό 13%, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, ενώ για την Ελλάδα προβλέπεται ότι μπορεί να αυξήσει τις εκπομπές της σε ποσοστό 25% έως το 2010 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, όριο, το οποίο, όμως, ήδη είχε πλησιάσει επικίνδυνα ήδη από το 2000, με προοπτικές να το ξεπεράσει αρκετά σύντομα.
Φυσικά, προβλέπεται από το Πρωτόκολλο του Κιότο ότι κάθε χώρα οφείλει να δημιουργήσει τους κατάλληλους και, φυσικά, αξιόπιστους μηχανισμούς μετρήσεως των εκπομπών, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ο τρόπος αντιμετώπισης της αποβολής της Ελλάδος από το Πρωτόκολλο του Κιότο από την κυβέρνηση αποδεικνύει τον τρόπο, με τον οποίο όλοι μας, από τους κυβερνώντες έως τον τελευταίο πολίτη, έχουμε μάθει να χειριζόμαστε τέτοιες καταστάσεις. Όπως προανέφερα, το Πρωτόκολλο του Κιότο έχει καταστεί μέρος της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνεπώς, η χώρα μας, παραβαίνοντας τις υποχρεώσεις, που είχε αναλάβει με την υπογραφή του Πρωτοκόλλου αυτού παρεβίασε και τη νομοθεσία της Ε.Ε. Συνεπώς, ορθότατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ελληνιστί Κομισιόν) ετοιμάζεται να κινήσει τις νόμιμες διαδικασίες για την υποβολή κυρώσεων στη χώρα μας.
Όταν, λοιπόν, ο Επίτροπος για Θέματα Περιβάλλοντος στην Ε.Ε., κ. Σταύρος Δήμας, ανέφερε ότι είναι καθ’ όλα νόμιμη η παραπομπή της χώρας μας για παράβαση της νομοθεσίας της Ε.Ε., η απάντηση του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ήταν ενδεικτική όσων αναφέραμε ανωτέρω σχετικά με τους χειρισμούς μας, όταν καταλαμβανόμαστε να διαπράττουμε μια παράβαση. Συγκεκριμένα, το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. δήλωσε ότι «η απόφαση της Επιτροπής Συμμόρφωσης του Ο.Η.Ε. δεν αποτελεί καταδικαστική απόφαση»… «είναι μια απόφαση συμμόρφωσης»… «στην ίδια απόφαση περιλαμβάνεται ότι θα έλθουν να μας ελέγξουν για να πάρουν την τελική τους απόφαση…» .
Ειλικρινά, δεν ξέρω τι να «θαυμάσω» στη λογική του Υπουργείου αυτού. Μήπως θα πρέπει να πανηγυρίζουμε, επειδή δεν μας απέβαλαν οριστικά από το Πρωτόκολλο του Κιότο; Το γεγονός ότι δεν τηρήσαμε νόμιμες υποχρεώσεις μας για ένα φλέγον ζήτημα, αυτό της δημιουργίας ενός αξιόπιστου μηχανισμού, που θα ελέγχει τις εκπομπές, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου αναγνωρίστηκε από την Επιτροπή Συμμόρφωσης του Ο.Η.Ε. και αποτελεί μια όχι και τόσο κομψή εικόνα της χώρας μας προς τα έξω. Η απόφαση συμμόρφωσης, όπως τη χαρακτηρίζει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., αποτελεί κόσμημα για την Ελλάδα; Ή δε βαριέσαι, μέχρι να έλθουν να μας ελέγξουν έχει ο Θεός;
Δεν θα μεταχειριστώ εκφράσεις, τύπου «γίναμε ξεφτίλα», «διασυρθήκαμε» και άλλες συναφείς, οι οποίες αποτελούν απλά ξεσπάσματα του εκνευρισμένου συνέλληνα, που, όμως, δεν προμηνύουν ότι θα αλλάξει στάση ο ίδιος ή οι κυβερνώντες του. Και όταν εδώ και καιρό έχει επισημανθεί ότι η χώρα μας αδιαφορεί για τα οριζόμενα στο Πρωτόκολλο του Κιότο αλλά και για τις εν γένει κλιματολογικές αλλαγές, που απειλούν τον πλανήτη μας (οράτε www.greenpeace.org/greece/news/10yearsKyoto από την ιστοσελίδα της Γκρήνπις), έχει αποδειχθεί ότι ο μεγαλύτερος ρυπαντής του περιβάλλοντος, η Δ.Ε.Η., εξακολουθεί να αρνείται να συμμορφωθεί προς μια κατεύθυνση λιγότερο βλαβερή για το περιβάλλον, αρνείται να συμμορφωθεί με την οδηγία 2001/77/ΕΚ, με την οποία η Ελλάδα πρέπει μέχρι το 2010 να καλύπτει κατά 20,1% της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από ηλεκτρική ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ήτοι πολύ λιγότερο ρυπογόνες και κωλυσιεργεί να εκδώσει το Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο θα επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων σε ταράτσες και προσόψεις κτιρίων, ώστε αυτά να καταστούν λιγότερο ενεργοβόρα και, συνεπώς, φιλικότερα προς το περιβάλλον, τότε είναι τουλάχιστον ειρωνικό να εκδίδει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ανακοίνωση κατά του κ. Δήμα, λέγοντας ότι απλά μας ζητούν να συμμορφωθούμε, δεν μας καταδίκασαν. Και, επιπλέον, υποτιμητικό για τη νοημοσύνη όσων σκέφτονται.
Κι, όμως, η αδυναμία, σκόπιμη ή όχι δεν ενδιαφέρει, της χώρας μας να συστήσει αξιόπιστους μηχανισμούς μετρήσεως των εκπομπών, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου είχε επισημανθεί εδώ και καιρό από την αρμόδια Επιτροπή του Ο.Η.Ε. για την κλιματική αλλαγή, πλην, όμως, η ελληνική κυβέρνηση ουδέν έπραξε προς σύσταση μηχανισμών, που δεν θα δημιουργούσαν ερωτήματα.
Και επειδή τίθεται το ερώτημα τι, ακριβώς, είναι το Πρωτόκολλο του Κιότο, θα επισημάνω ότι πρόκειται για ένα νομοθέτημα, στόχος του οποίου είναι να ελέγξει τις εκπομπές, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και, συγκεκριμένα, έξη αερίων του θερμοκηπίου, ώστε η εκπομπή τους να μειωθεί κατά ποσοστό 5,2% για τη χρονική περίοδο 2008-2012, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990. Προηγήθηκε η Σύμβαση-Πλαίσιο για τις Κλιματικές Αλλαγές, που είχε υπογραφεί τον Ιούνιο του 1992 στη Διάσκεψη του Ρίο και την οποία η Ελλάδα κύρωσε με το Νόμο 2205/1994 και την έθεσε σε ισχύ από τις 2.11.1994 (Φ.Ε.Κ. Α, αρ. 138/1994). Σκοπός της εν λόγω Συμβάσεως είναι «η σταθεροποίηση των συγκεντρώσεων των αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, σε επίπεδα τέτοια ώστε να προληφθούν επικίνδυνες επιπτώσεις στο κλίμα από τις ανθρώπινες δραστηριότητες».
Η Ελλάδα μαζί με την υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση υπέγραψε το Πρωτόκολλο του Κιότο το 2002. Κατά τον τρόπο αυτό, το Πρωτόκολλο αυτό κατέστη μέρος της κοινοτικής νομοθεσίας. Περίπου 141 χώρες το έχουν υπογράψει, χωρίς σε αυτές να συμπεριλαμβάνονται οι Η.Π.Α. και η Κίνα. Σε ισχύ ετέθη στις 16 Φεβρουαρίου του 2005.
Η μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου αποτελεί ένα από τους στόχους του Πρωτοκόλλου. Μπορεί, όμως, μια χώρα, που το έχει υπογράψει, να χρησιμοποιήσει κάποιον από τους λεγόμενους «ευέλικτους μηχανισμούς» του Πρωτοκόλλου, ήτοι α) να διαπραγματευτεί το δικαίωμα εκπομπών, δηλαδή, εάν έχει επιτύχει μείωση των εκπομπών μεγαλύτερη από τους αρχικούς στόχους του Πρωτοκόλλου, να μεταβιβάσει αυτή την επιπλέον μείωση σε χώρα, που αδυνατεί να επιτύχει την προβλεπόμενη γι’ αυτή μείωση, β) να δημιουργήσει ένα μηχανισμό καθαρής ανάπτυξης, ήτοι μέσω κινήτρων, που θα παρέχονται στις ανεπτυγμένες χώρες, αυτές να χρηματοδοτήσουν προγράμματα για τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου στις αναπτυσσόμενες χώρες και γ) αν πρόκειται για χώρες, που έχουν ήδη υπογράψει το εν λόγω Πρωτόκολλο, να εφαρμόσουν κάποια προγράμματα από κοινού για την αντιμετώπιση του φαινόμενου του θερμοκηπίου.
Κάθε χώρα έχει διαφορετικό στόχο αναφορικά με τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου. Ήτοι για την Αυστρία προβλέπεται ότι μέχρι το 2010 θα πρέπει να έχει μειώσει τις εκπομπές της σε ποσοστό 13%, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, ενώ για την Ελλάδα προβλέπεται ότι μπορεί να αυξήσει τις εκπομπές της σε ποσοστό 25% έως το 2010 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, όριο, το οποίο, όμως, ήδη είχε πλησιάσει επικίνδυνα ήδη από το 2000, με προοπτικές να το ξεπεράσει αρκετά σύντομα.
Φυσικά, προβλέπεται από το Πρωτόκολλο του Κιότο ότι κάθε χώρα οφείλει να δημιουργήσει τους κατάλληλους και, φυσικά, αξιόπιστους μηχανισμούς μετρήσεως των εκπομπών, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ο τρόπος αντιμετώπισης της αποβολής της Ελλάδος από το Πρωτόκολλο του Κιότο από την κυβέρνηση αποδεικνύει τον τρόπο, με τον οποίο όλοι μας, από τους κυβερνώντες έως τον τελευταίο πολίτη, έχουμε μάθει να χειριζόμαστε τέτοιες καταστάσεις. Όπως προανέφερα, το Πρωτόκολλο του Κιότο έχει καταστεί μέρος της νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνεπώς, η χώρα μας, παραβαίνοντας τις υποχρεώσεις, που είχε αναλάβει με την υπογραφή του Πρωτοκόλλου αυτού παρεβίασε και τη νομοθεσία της Ε.Ε. Συνεπώς, ορθότατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ελληνιστί Κομισιόν) ετοιμάζεται να κινήσει τις νόμιμες διαδικασίες για την υποβολή κυρώσεων στη χώρα μας.
Όταν, λοιπόν, ο Επίτροπος για Θέματα Περιβάλλοντος στην Ε.Ε., κ. Σταύρος Δήμας, ανέφερε ότι είναι καθ’ όλα νόμιμη η παραπομπή της χώρας μας για παράβαση της νομοθεσίας της Ε.Ε., η απάντηση του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ήταν ενδεικτική όσων αναφέραμε ανωτέρω σχετικά με τους χειρισμούς μας, όταν καταλαμβανόμαστε να διαπράττουμε μια παράβαση. Συγκεκριμένα, το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. δήλωσε ότι «η απόφαση της Επιτροπής Συμμόρφωσης του Ο.Η.Ε. δεν αποτελεί καταδικαστική απόφαση»… «είναι μια απόφαση συμμόρφωσης»… «στην ίδια απόφαση περιλαμβάνεται ότι θα έλθουν να μας ελέγξουν για να πάρουν την τελική τους απόφαση…» .
Ειλικρινά, δεν ξέρω τι να «θαυμάσω» στη λογική του Υπουργείου αυτού. Μήπως θα πρέπει να πανηγυρίζουμε, επειδή δεν μας απέβαλαν οριστικά από το Πρωτόκολλο του Κιότο; Το γεγονός ότι δεν τηρήσαμε νόμιμες υποχρεώσεις μας για ένα φλέγον ζήτημα, αυτό της δημιουργίας ενός αξιόπιστου μηχανισμού, που θα ελέγχει τις εκπομπές, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου αναγνωρίστηκε από την Επιτροπή Συμμόρφωσης του Ο.Η.Ε. και αποτελεί μια όχι και τόσο κομψή εικόνα της χώρας μας προς τα έξω. Η απόφαση συμμόρφωσης, όπως τη χαρακτηρίζει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., αποτελεί κόσμημα για την Ελλάδα; Ή δε βαριέσαι, μέχρι να έλθουν να μας ελέγξουν έχει ο Θεός;
Δεν θα μεταχειριστώ εκφράσεις, τύπου «γίναμε ξεφτίλα», «διασυρθήκαμε» και άλλες συναφείς, οι οποίες αποτελούν απλά ξεσπάσματα του εκνευρισμένου συνέλληνα, που, όμως, δεν προμηνύουν ότι θα αλλάξει στάση ο ίδιος ή οι κυβερνώντες του. Και όταν εδώ και καιρό έχει επισημανθεί ότι η χώρα μας αδιαφορεί για τα οριζόμενα στο Πρωτόκολλο του Κιότο αλλά και για τις εν γένει κλιματολογικές αλλαγές, που απειλούν τον πλανήτη μας (οράτε www.greenpeace.org/greece/news/10yearsKyoto από την ιστοσελίδα της Γκρήνπις), έχει αποδειχθεί ότι ο μεγαλύτερος ρυπαντής του περιβάλλοντος, η Δ.Ε.Η., εξακολουθεί να αρνείται να συμμορφωθεί προς μια κατεύθυνση λιγότερο βλαβερή για το περιβάλλον, αρνείται να συμμορφωθεί με την οδηγία 2001/77/ΕΚ, με την οποία η Ελλάδα πρέπει μέχρι το 2010 να καλύπτει κατά 20,1% της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας από ηλεκτρική ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ήτοι πολύ λιγότερο ρυπογόνες και κωλυσιεργεί να εκδώσει το Προεδρικό Διάταγμα, με το οποίο θα επιτρέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών εγκαταστάσεων σε ταράτσες και προσόψεις κτιρίων, ώστε αυτά να καταστούν λιγότερο ενεργοβόρα και, συνεπώς, φιλικότερα προς το περιβάλλον, τότε είναι τουλάχιστον ειρωνικό να εκδίδει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ανακοίνωση κατά του κ. Δήμα, λέγοντας ότι απλά μας ζητούν να συμμορφωθούμε, δεν μας καταδίκασαν. Και, επιπλέον, υποτιμητικό για τη νοημοσύνη όσων σκέφτονται.
Υ.Γ. Πατριωτισμός για το περιβάλλον δεν προκειται ποτέ να αναπτυχθεί στην Ελλάδα μας; Το πρόσφατο άρθρο στο ιστολόγιο του Ροΐδη (roides.wordpress.com/2008/04/23/thlipsi/ ) είναι εκδεικτικό. Καλή ανάγνωση!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου